Förväntade speltrender under 20-talet
Det är få industrier som har vuxit och utvecklats som spelindustrin. Från att varit en marknad som endast intresserade en specifik grupp finns det nu målgrupper i alla åldrar. Den globala spelindustrin växer och framtidsprognosen ser ljus ut.
Åsikterna om vilka trender som kommer att forma spelindustrin under 20-talet är många, men några sticker ut mer än andra.
Dagens spelindustri
Dagens spelindustri är värd miljarder. Enligt siffror från Statista uppgick den globala försäljningen av datorspel till 37 miljarder US dollar under 2020. Bara i Sverige uppgick den totala spelförsäljningen året dessförinnan till 19 miljarder kronor.
Den nuvarande spelmarknaden består av en blandad kompott. Det finns mobilspel, datorspel och konsolspel av olika slag. I slutet av 2020 släpptes de efterlängtade konsolerna PlayStation 5 och X-Box Series X. Det hade då gått sju år sedan Microsoft och Sony släppte nya konsoler. Skillnaderna mellan den nya generationens konsoler och föregångarna syns framför allt i de tekniska specifikationerna. Konsolerna har nya ljudsystem, snabbare bilduppdateringsfrekvenser, 4K-upplösning, strålspårning och mycket annat. De två företagen har samtidigt valt att släppa varsin budgetkonsol. Den största skillnaden mot fullversionerna är att dessa inte har någon skivspelare. Alla spel spelas digitalt.
Digitala spel har börjat att ta över mer. De flesta laddas ned från internet, men några kan streamas från en server. Google Stadia var en av de första plattformarna där spelarna fick tillgång till ett antal spel mot en månadskostnad. De behövde fortfarande en viss hårdvara för att kunna spela, såsom en handkontroll och en Chromecast Ultra, men de behövde inte själva spelen.
Den nuvarande blandningen inom industrin har fått en del att tro att vissa enheter kommer att ta över de andra och successivt fasa ut dem. Dessa idéer baseras till viss del på de trender som tros dominera under resten av 20-talet.
Fem stora speltrender
Följande fem trender kan komma att ha ett stort inflytande på hur vi spelar.
Cloud gaming tar över
Cloud gaming kan översättas som molnspel. Det är spel som streamas direkt från en server istället för att laddas ned till en enhet. Det är detta som Google Stadia grundar sig på.
Både Microsoft och Sony har, och håller på att utveckla, sina egna molnplattformar. För en månadskostnad låter de spelare komma åt ett stort spelbibliotek, utan att behöva köpa varje spel separat. De behöver däremot ha respektive tillverkares konsoler.
Cloud gaming förväntas att bli mer fritt. Fristående tjänster som erbjuder spel för en månadskostnad kan ta bort behovet av specifika konsoler. Spelare skulle då kunna börja att spela ett spel i mobilen för att sedan avsluta det på en konsol. Detta skulle inte enbart ge mer frihet, utan också öppna upp möjligheter för fler människor att kunna spela med eller mot varandra.
Bättre livestreaming
Streaming är ett växande koncept inom spel. Det är vanligt att spelare streamar sig själva när de spelar. Klippen eller livefeeden läggs sedan upp på plattformar som Twitch eller YouTube Gaming. Spelstreamingen har fått fler personer att upptäcka spelindustrin och det har hjälpt esporten att växa. Streamingplattformarna har bland annat gjort det enklare för fans att följa sina favoritlag.
Livestreamingen kom till spelindustrin redan i början av 2000-talet och är en viktig teknik inom casinobranschen. Den används inom kategorin live casino och låter spelare möta en livestreamad dealer som befinner sig på ett casino. Spelupplevelsen blir den samma som om spelaren hade befunnit sig framför spelbordet. Det finns ett stort antal spel att välja mellan, exempelvis roulette, blackjack, poker och hold’em.
Eftersom livestreaming är en viktig teknik både för och runt omkring spel finns det hög förväntningar på bättre videokvalitet, fler plattformar och en mer inlevelserik interaktion.
Free-to-play med microtransaktioner
Om spel utan krav på hårdvara kommer att bli vanligare är det många som förväntar sig en ändring av köpprocessen.
Det finns de som tror att prenumerationstjänster kommer att bli vanligare. Andra tror på en ökning av så kallade ”free-to-play”-spel. Dessa spel kan spelas gratis men de ger endast tillgång till ett grundspel. Om spelaren vill ha extra utrustning eller längre banor behöver de göra mikrotransaktioner.
Den här typen av spel ökar möjligheten för spelföretagen att fortsätta att tjäna pengar på sina spel, även under tiden de spelas. Det ger också spelaren större möjlighet att styra över kostnaden och innehållet.
Ökat spelande i mobilen
2020 uppgick marknaden för mobilsspel till 77 miljarder US dollar. Ökningen av mobilsspel är något omtvistad. Det finns många som undrar om tillväxten beror på att fler människor äger en mobiltelefon som de kan spela på, eller för att det faktiskt lanseras bättre spel.
I takt med att ett snabbare mobilnät rullas ut kommer det att öppna upp fler möjligheter att spela avancerade spel i mobilen. Detta har fått många marknadsexperter till att tro att fler kommer att prioritera mobilen som spelenhet. Det märks redan att många spelutvecklare tänker på mobilspelarna. Det har kommit allt fler mobilversion av traditionella tv- och datorspel, exempelvis Fifa och Call of Duty.
Esporten växer
Esporten förväntas att bli ännu större. Det är få sporter som har vuxit lika snabbt som den elektroniska och det pratas redan om att den ska få möjlighet att komma in som testsport i de olympiska spelen. Enligt Esport Insider är prognosen för 2024 att det kommer att finnas ca. 290 miljoner fans som följer esport. Ytterligare ca. 285 miljoner kommer att vara spontana tittare eller de som väljer specifika turneringar.
Det finns planer på att starta upp fler ligor och turneringar. Det är möjligt att det börjar att tävlas i fler spel. En växande esport, och framför allt sett till antalet tittare, sätter stora krav på andra områden, bland annat bättre livestreaming och starkare servrar.
Sammanfattning
Spelindustrin står för en spännande framtid. Trendprognosen tyder på en kommande spelmarknad som är mer tillgänglig och där varje spelare har en större frihet, vare sig det gäller kostnad eller val av enhet. Kvaliteten på tekniken kommer att utvecklas och ge ännu bättre live casino och esportstreaming.
Digitala spel kommer sannolikt att bil vanligare, men datorer, mobiler och konsoler kommer nog att få fortsätta att dela på marknaden, i alla fall ett tag till.