Artikeln presenteras av Docupartner.se

Digital signage: Hur man visar information för maximal effekt

Publicerad 15 juli, 2022
digital signage

Digital signage är skyltning på digital skärm, vilket kan vara ett otroligt effektivt sätt att visa information för maximal effekt i en offentlig miljö. Oavsett om du vill visa de senaste försäljningssiffrorna, interna nyheter eller vädret kan digital signage hjälpa dig att förmedla ditt budskap på ett tydligt och kortfattat sätt. 

6 anledningar att använda digital signage

1. 80 % av alla köpbeslut fattas i butiken, så det är viktigt att nå kunden i rätt tid. Det innebär att förstå när potentiella kunder är i butiken och vad de sannolikt är intresserade av. Företag kan använda olika taktiker för att nå kunder, till exempel riktad reklam, anpassa marknadsföringsbudskap eller ge riktigt bra service. Genom att nå kunder vid rätt tidpunkt kan företag öka försäljningen och förbättra kundnöjdheten.

2. Digital signage  kan användas för att snabbt och enkelt skapa digitala skyltar för en mängd olika ändamål, från reklam till att informera människor om evenemang. Detta är möjligt eftersom det krävs väldigt kort ledtid; du kan skapa en färdig produkt mycket snabbt. Dessutom, eftersom digital skyltning är så mångsidig, kan den anpassas för att möta alla behov och situationer.

3. När du skapar ett digitalt meddelande är det viktigt att tänka på under vilka förutsättningar det kommer att ses. Genom att variera budskapet efter förutsättningar kan du skapa en mer engagerande och effektiv kommunikation. Detta kan göras genom att blanda statiska bilder, filmer eller andra dynamiska media.

4. I en studie av Chen och al. (2010) fann man att attraktiva budskap på skärmar i en statisk miljö lockar ögat jämfört med passiv reklam. De visade att människor tittar på dynamisk reklam under längre perioder, och är också mer benägna att komma ihåg annonsen. Denna studie har viktiga konsekvenser för marknadsföring, eftersom den föreslår att annonsörer bör fokusera på att skapa attraktiva, dynamiska digital signage skärm för att fånga konsumenternas uppmärksamhet.

5. Tekniken med digital signage ger fler möjligheter, till exempel för anpassade reklamkampanjer. Med möjligheten att rikta in sig på mer specifik demografi kan företag skapa effektivare kampanjer. Dessutom kan denna teknik också användas för att mäta effektiviteten hos kampanjer för att optimera dem för bättre resultat.

6. Du kan ändra dina marknadsföringsbudskap under dagen, eller som svar på kunders köpbeteende. Om en kund till exempel precis har gjort ett köp kan du skicka ett meddelande till dem och gratulera dem till köpet och erbjuda dem rabatt på nästa köp. Alternativt, om du märker att en viss kund är inaktiv, kan du skicka ett meddelande till dem som uppmuntrar dem att komma tillbaka och göra ett nytt köp.

Digital signage kan användas till mycket annat än reklam

Digital skyltning är inte bara bra för reklam, utan det kan vara det perfekta verktyget för att distribuera viktig intern information till anställda och kunder. Med digital skyltning kan du leverera viktiga interna budskap där anställda och kunder samlas.

Med skyltar utanför mötesrummen vet alla vem som har bokat utrymmet, och du kan erbjuda video, reklam, information eller streamat material i receptionen, eller för att locka till dig kunder på utställningar och mässor. Genom att använda digitala skyltar kan du se till att ditt budskap ses av de personer som behöver se det, när de behöver se det.

Om du letar efter ett sätt att förbättra kommunikationen i din organisation, eller om du helt enkelt vill göra ett mer effektfullt intryck vid ditt nästa evenemang, bör du överväga att använda digital skyltning. Det kan vara bara det du behöver för att ta ditt företag till nästa nivå.

Digital signage kan ha en stor inverkan på ditt resultat

Digital signage kan hjälpa dig att spara pengar samtidigt som du får ut ditt budskap. Med digital skyltning behöver du inte trycka material eller betala för sändningstid. Du kan också skapa en mycket målinriktad kampanj som når din publik där de är mest mottagliga.

Digital skyltning är en investering som kan betala sig många gånger om. Om du letar efter ett sätt att förbättra din kommunikation och nå din målgrupp är digital signage värt att överväga.

Hitta bästa mobilabonnemang