Upptäck ett köpintresse i digitala sammanhang
Det har aldrig varit enklare än nu att komma i kontakt med kunder. Nuförtiden går ju i stort sett varje människa omkring med en smartphone i fickan. Dessutom är vi vana vid att kommunicera med appar och via sociala medier. Det gör varma leads, det vill säga kontakt med personer som har visat intresse för dig och din produkt, lätt som en plätt!
Vad är varma leads?
Leads är information om personer som kan ha ett intresse av den produkt eller tjänst som du säljer. Varma leads är personer eller företag som med säkerhet är intresserade av det du säljer. Inom marknadsföring är den här typen av information guld värd.
Om du kan lägga din tid på att ta kontakt med folk som är intresserade så kan du ju få ut så mycket mer av den.
Exempel på varma leads är:
- Personer som skriver upp sig för nyhetsbrev på din hemsida
- Följare i sociala medier
- Medlemmar i sociala grupper
- Folk som medverkar i tävlingar du anordnar
Ett exempel: Du har en Facebook-grupp om smarta hem. Personerna som är med i denna grupp har ett intresse av allt från smarta lås till ny teknik som gör hemmet smidigare och trevligare att bo i. Det här är varma leads för företag som säljer den typen av utrustning eller tjänst.
Skapa egna leads via egna kanaler
Då du har en hemsida och kanske också sociala medier där personer följer och är aktiva i samtal så har du goda plattformar för leads. Många företag missar att de faktiskt kan göra en hel del med den information de redan har.
På en hemsida går det att jobba mycket mer med kontaktskapande. Detta kan ske med kontaktformulär men också med evenemang där du till exempel erbjuder rabatt mot att kunden snabbt svarar på några frågor.
Om du har en aktiv grupp i sociala medier så kan den dra till sig fler med samma intresse. Numera använder över hälften av alla svenskar sociala medier dagligen. Det gäller förstås att se till att gruppen har ett innehåll som gör att fler vill vara med. Dessutom får du eventuellt acceptera att din grupp blir en plattform för andra företag som också vill synas online.
Det kan vara värt att konkurrenter får ett visst utrymme på din plattform så länge som du kan använda den aktivt till att styra fler kunder till din butik. Det går ju också att kontrollera vad för typ av reklam från andra som är med i gruppen som tillåts. Även om det är folk och företag med liknande intressen så är det inte säkert att det är direkta konkurrenter.
Med lite eftertanke kan du med hjälp av aktivitet i sociala medier få många nya kontakter med folk och företag som har ett stort intresse av det du erbjuder. Betänk hur effektivt detta är. Du behöver inte ens ringa upp. De tar kontakt med dig då det märks att du vet vad du pratar om och att du kan mer!
Köpa in färdiga leadslistor
Det finns förstås listor med varma leads som du kan köpa in. Dessa kan vara med telefonnummer, email eller hemsidor där du kan använda kontaktformulär för att ta kontakt. Om du inte vill jobba med egen hemsida och sociala medier för att fiska fram leads så kan detta vara ett bra alternativ som spar dig tid och pengar på din marknadsföring.