9 sätt att få ordning på e-handels-SEO i Magento

Publicerad 26 juli, 2021

Magento är idag en av de populäraste plattformarna för e-handel. Uppskattningsvis körs det i över 270 000 nätbutiker världen över. Även om det är relativt lätt att starta en egen webbutik med detta CMS är det, precis som med andra e-handelsplattformar, givetvis inte perfekt ”out of the box”. Detta gäller inte minst för att få en så optimal setup som möjligt för din e-handels-SEO.Tekniknytt och TopDog.nu listar här 9 tips som hjälper dig att göra din webbutik i Magento lite mer SEO-vänlig. Men först:

Varför optimera för e-handels-SEO?

För dig som e-handlare kan sökmotoroptimering (SEO) göra så att Googles organiska resultat blir en av dina viktigaste försäljningskanaler. Varje dag görs mellan 50 och 70 miljoner sökningar i Google. Uppskattningsvis 10 procent av dessa görs av personer som vill köpa något nästan direkt.

Genom att göra SEO för e-handel kan du gradvis bygga upp en större närvaro i SERP:en (sökresultaten). Fler och bättre placeringar och en högre genomklickningsfrekvens kommer att innebära fler besökare och mer försäljning.

Att sökmotoroptimera din Magento-butik är en insats som har stor potential att ge god avkastning på sikt.

Inte illa! Låt oss ta en titt på lite konkreta tips:

1. Använd egna Meta Title-taggar

Magento är smidigt på många sätt, bland annat genom att webbutiken själv sätter så kallade Title-taggar. Meta Title är rubriken för varje sida och det är vad som dyker upp först för dina resultat i Google. En bra Meta Title leder till bättre exponering och fler besök.

Ändå anger Magento själva på sin blogg att det är bäst för SEO om du själv skapar dina egna Meta Titles. Det är nämligen inte alltid som rubriken för sidan bör vara exakt likadan som dess Meta Title.

Längden bör vara upp till 55 – 60 tecken, innehålla det viktigaste nyckelordet och kan gärna även innehålla specialtecken som drar uppmärksamhet till sig.

Kom ihåg att ändra Meta Title även för startsidan!

2. Använd headings

Oavsett om du lägger in nya produkter, skapar kategoritexter eller skriver i webbutikens blogg bör du ta för vana att alltid använda så kallade headings – rubriker och underrubriker. Det ger en struktur på innehållet som gör det lättare för Google och besökarna att läsa innehållet i butiken.

Systemet är egentligen universellt genom HTML och inte specifikt för Magento, men plattformen har ett gott stöd för headings. Logiken är att använda H1 som huvudrubrik och H2 som underrubriker. Vid behov kan du även använda H3. Dessa följer alltså en hierarki där H1 är överordnad och H2 och H3 är två undernivåer. Passa på att ha med viktiga nyckelord i rubriken och underrubrikerna.

3. Optimera produkternas URL:er

Genom att optimera produkternas URL-struktur gör webbshopen ett bättre intryck och det blir tydligare för både sökmotorer och användare.

Som standard skriver Magento ut .html på slutet av varje sida. Det är bäst att ta bort det för att göra ett så städat intryck som möjligt. Det gör du genom att ta bort ”.html” ur Product URL Suffix och Category URL Suffix i fliken ”Search Engine Optimization” bland inställningarna.

När du ändå är där kan du passa på att bekräfta att URL:er inte innehåller kategorier och underkategorier. Utan kategori och underkategori i URL:erna blir de kortare, vilket ser bättre ut i Google.

4. Undvik duplicerat innehåll

Om du har två eller fler produkter eller kategorier som har samma text – helt eller till stor del – ses det som duplicerat innehåll av Google. Det leder knappast till avindexering, men det kan definitivt ha en negativ effekt på rankingen.

Antingen ser du till att varje produkttext är helt unik eller så kan du använda canonical URL. Det betyder att du exempelvis berättar för Google att produkt A är originalet medan produkt B och C är kopior.

Ett annat scenario är när en och samma produkt ligger i olika kategorier. Använder du inte en enkel URL-struktur där kategorinamn saknas (se föregående punkt) kan du behöva lägga in en canonical URL på produktnivå för att undvika duplicerat innehåll.

5. Använd nofollow på vissa länkar

Det är inte alla sidor i din Magento-shop som du vill att Google och andra sökmotorer ska besöka. Kassan och varukorgen är exempel på sidor som du inte tjänar något på att de visas i sökresultaten. Du löser det genom att lägga in rel=nofollow på länkar som pekar till dessa sidor. Dessutom bör du lägga in en disallow till de sidorna i din robots.txt.

6. Optimera Meta Description

Meta Description är den förhandsvisningstext som visas i Google som beskrivning av vad sajten eller undersidan handlar om. Det är inte säkert att Google ens visar det du skriver i Meta Description men det händer ändå ganska ofta. En bra Description ger en högre genomklickningsfrekvens från sökresultaten vilket innebär fler besökare i din webbutik.

Magento sätter Meta Description automatiskt men precis som för Meta Title är det bäst om du själv skriver en egen. Upp till 155 tecken är vad som brukar rekommenderas för att allt ska få plats i Googles sökresultat.

7. Använd en webbplatskarta

I Magento finns stöd för webbplatskarta eller sitemap som det heter på engelska. Du hittar inställningen under Catalog > XML Sitemap. Här har du möjlighet att ge olika kategorier och produkter olika prioritet. Det är inte säkert Google tar hänsyn till denna rangordning, men det är ändå en chans för dig att berätta vad du tycker är viktigast i din webbutik.

8. Skapa bra innehåll

På samma sätt som du ska undvika att ha två likadana produkttexter på sajten ska du undvika att kopiera produkttexter från andra webbshoppar eller från leverantörer. Skriv en egen produkttext för varje produkt så ökar det chanserna till en god ranking. Om texten dessutom är ganska lång och förklarande kan det ha stor betydelse både för en bättre ranking och för köpupplevelsen i butiken.

9. Länka internt på sajten

För att din e-butik i Magento ska ranka bra kommer du utöver bra content att behöva kvalitetslänkar från olika sajter. Men glöm inte att också dra nytta av möjligheten att länka internt på sajten. Till exempel kan du tipsa om liknande produkter eller länka till olika kategorier eller produkter från dina blogginlägg.

Hitta bästa mobilabonnemang